Uw medewerker is momenteel uitgevallen. Er lijkt sprake te zijn van een overspanning of overbelasting. Uw medewerker werkt intensief aan een terugkeer naar werk. Als er sprake is van een werkgerelateerde uitval, is het goed om hierover met elkaar op termijn een goed gesprek te hebben. Het is belangrijk in kaart te brengen hoe u samen de zaken anders kunt aanpakken of afspreken. Alleen, zo is u wellicht al opgevallen, is het momenteel moeilijk om contact te krijgen met uw medewerker. Ik ga er even van uit dat uw medewerker recentelijk is uitgevallen. Ik heb het dan over de eerste vier weken.
Voor uw medewerker is dit een moeizame en verwarrende periode. In deze eerste fase van uitval (zie A in de afbeelding) is vaak nog niet helder wat er precies aan de hand is.
De meeste mensen ervaren in deze fase controleverlies, zijn overdreven emotioneel, voelen zich opgejaagd en hebben een vreselijk schuldgevoel naar hun collega’s of werkgever. In de meeste gevallen is de ziekmelding daarom nogal vaag. “Ik voel me beroerd, maar na een korte time-out gaat het vast weer beter.”
Tsja, dat is wel erg weinig informatie. Uw natuurlijke reactie is dan om een dag later te bellen en verder door te vragen. Maar omdat uw medewerker niet goed weet wat er aan de hand is en zich vreselijk bezwaard voelt, weert hij of zij krampachtig elk contact af. Elke extra poging om nu het contact te versterken óf om werkgerelateerde zaken door te nemen, eindigt meestal in irritatie en frustratie. Bij u én bij uw medewerker. Dit vertraagt feitelijk het herstel. Daarom is het in deze fase voor uw werknemer zeer belangrijk om afstand te kunnen én mogen nemen.
Het komt weer goed, maar dat duurt meestal iets langer dan de korte time-out die uw medewerker zelf voor ogen heeft. Wanneer uw medewerker accepteert wat er aan de hand is (verderop in de acceptatiefase of in de heroriëntatiefase) wordt contact maken weer veel makkelijker. Tot die tijd heeft uw medewerker een kleine gebruiksaanwijzing. Hieronder vindt u wat tips en adviezen om de communicatie en re-integratie te versoepelen. Start in elk geval met het sturen van een kaartje, mocht u dat nog niet hebben gedaan. Het is een kleine moeite, maar het doet meestal veel goed. Als u uw medewerker aan de telefoon hebt óf via e-mail spreekt, kunt u ingaan op de volgende zaken:
Natuurlijk wilt u graag weten wanneer uw medewerker weer (voorzichtig) kan starten. Het moment van terugkeer hangt af van allerlei factoren, maar over het algemeen gaat er een bepaald herstelpad aan vooraf. Normaal gesproken adviseren uw arbodienst en/of bedrijfsarts u en uw medewerker hierin, maar het kan nooit kwaad hierin zelf ook wat inzicht te hebben. Ik heb het al met u gehad over de herstellijn. Mensen die aangeven op ongeveer 60-75 procent herstel te zitten (B in de afbeelding) zijn meestal wel in staat om die voorzichtige start in het werk te maken. Is uw medewerker aangekomen bij positie C in de afbeelding, dan kan hij of zij waarschijnlijk weer volledig aan het werk. Let wel: dan is er nog geen sprake van volledig herstel. Het is goed om te beseffen dat bij te veel prikkels een terugval mogelijk is.