Checklist voor managers
Hoe te handelen na een schokkende gebeurtenis. Als zich een schokkende gebeurtenis voordoet, is het belangrijk om niet in paniek te raken en te weten hoe u moet handelen. Ter ondersteuning voor u als manager helpt de onderstaande checklist om adequaat te handelen.
- Bel 112 bij acute nood. Bel intern alarmnummer …………………
- Stel de directie op de hoogte. Kijk naar uw eigen richtlijnen of protocol.
- Bel traumaopvang via telefoon …………………
- Vraag aan de alarmcentrale om ook een veiligheidsdeskundige mee te sturen als de calamiteit dusdanig van omvang is dat de arbeidsinspectie er bij moet komen.
- Zorg ervoor dat medewerkers bij elkaar blijven tot de traumahulpverlener is gearriveerd.
- Zorg voor een goede opvangruimte. Het moet een plek zijn waar de collega zich veilig voelt en ongestoord kan praten.
- Bied praktische steun aan en vraag of u iets kunt doen.
- Zorg dat mensen iets te drinken hebben, zorg dat ze niet afkoelen, zorg voor warmte.
- Informeer de familie en het overige personeel over wat er is gebeurd.
- Vraag de ander of hij of zij wil vertellen wat hun is overkomen. Respecteer een ‘Nee-antwoord’.
- Sta stiltes toe en maak geen grapjes.
- Zeg of laat merken dat u meeleeft.
- Zorg dat mensen veilig thuis komen. Laat ze bij voorkeur niet zelf rijden, maar breng ze naar huis.
- De medewerkers die ooggetuige zijn geweest of slachtoffer zijn, hebben mogelijk vervolggesprekken nodig. De traumahulpverlener zal u hierover informeren. Goede nazorg werkt preventief en voorkomt uitval.
- Doe aangifte van de gebeurtenis. Dit kan altijd gedaan worden bij een plaatselijk politiebureau. Vertel wie de opvang doet.
U kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met Stress-Trainer voor meer informatie.
Tel 06-22069469
Info@stress-trainer.nl
Afdrukken